Karakterer og meddelelsesbøger

 

Privatskolen har valgt et evalueringssystem fra 4. klasse – 10. klasse, som har til hensigt at give en mere nu-anceret bedømmelse af det hele menneske.

 

Formålet er at give forældrene bedre mulighed for, i samarbejde med skolen, at støtte eleven i en mere målbevidst udvikling af sine evner i bred forstand; og derigennem på lidt længere sigt at give eleven mulighed for, at gennem-føre netop den uddannelse han eller hun ønsker.

 

Med talkarakterer, vurderer vi elevens standpunkt i de pågældende fag. Desuden har vi valgt også at fortælle om sider af eleven, som ikke kan udtrykkes med tal. På en skala med under middel, middel og over middel vurderer vi nogle egenskaber, som vi mener, det er vigtigt at være, i besiddelse af. Lærernes vurderinger vil være udgangs-punkt for en samtale med såvel elever, som forældre. Inden for mange uddannelser vil man være interesseret i at vide noget om disse egenskaber.

 

Det er vigtigt, at man:

·         Har gode arbejdsvaner

·         Føler ansvar

·         Er præcis

·         Kan stole på en, når der er indgået en aftale

·         Stiller krav til sig selv, når et arbejde skal udføres

·         Har lært at arbejde selvstændigt

·         På en fornuftig måde kan samarbejde med andre

    

Når eleverne læser disse vurderinger grundigt og drøfter dem med lærere og forældre, får de en ny viden, der gør dem i stand til at planlægge deres skolearbejde.

 

 

4. klasse

I fjerde klasse vurderes fagligt standpunkt ikke. Lærerne vurderer elevens arbejdsindsats i den forløbne periode med baggrund i følgende:

 

Koncentration.

En vurdering af indsatsen, der gøres for at koncentrere sig om stillede opgaver, hvordan eleven arbejder uden at forstyrre og lade sig for-styrre af andre.

 

Interesse.

En vurdering af interessen, der vises for arbejdet, hvor aktivt eleven del-tager i den daglige undervisning, med henblik på, at dygtiggøre sig.

 

Ansvarlighed.

En vurdering af indsatsen, der gøres for at møde til timerne og overholde aftaler, om eleven har orden i sine ting og møder velforberedt og po-sitiv, og endelig – om eleven tager ansvar for sig selv og samarbejdet i klassen.

 

Indsatsen bedømmes efter skalaen:

 - Under middel

 - Middel

 - Over middel

 

5. – 10. klasse.
Lærerne vurderer elevens arbejds-indsats i den forløbne periode på følgende områder:
 
Selvstændighed.
Du går selv i gang med arbejdet og forsøger at løse de problemer, du støder på undervejs. Du er klar til at tage initiativer, få ideer og foreslå løsninger.
 
Koncentration.
Du arbejder koncentreret og mål-bevidst med de stillede opgaver uden at forstyrre – og lade dig forstyrre af andre.
 
Interesse
Du viser interesse for arbejdet og er aktiv i undervisningen med henblik på at dygtiggøre dig.
 
Ansvarlighed.
Du møder præcist til timerne, over-holder aftaler, har orden i dine ting og møder velforberedt. Du er parat til at tage ansvar for dig selv og dine kammerater i samarbejdet i klassen.
 
Indsatsen bedømmes efter skalaen.
 - Under middel.
 - Middel
 - Over middel
 
De skriftlige prøver til folkeskolens afsluttende prøver vil blive afholdt i perioden 4. maj til 13. maj 2015. De mundtlige prøver afholdes i perioden fra 1. juni til 24. juni 2015.
Fagligt standpunkt og årsprøveresultat.
Eleverne på Privatskolen i Frederiks-havn bedømmes efter den ny 7-trinsskala, hvor der gives karakterer fra minus 3 til 12.
 
12 Den fremragende præstation
Karakteren gives for den frem-ragende præstation, der demon-strerer udtømmende opfyldelse af faget mål, med ingen eller få u-væsentlige mangler.
 
10 Den fortrinlige præstation
Karakteren gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler.
 
7 Den gode præstation
Karakteren gives for den gode præs-tation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del, mangler.
 
4 Den jævne præstation
Karakteren gives for den jævne præsentation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler.
 
02 Den tilstrækkelige præstation
Karakteren gives for den tilstrække-lige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse, af fagets mål.
 
00 Den utilstrækkelige præstation
Karakteren gives for den utilstrække-lige præstation, der ikke demon-strerer en acceptabel grad af opfyldelse, af fagets mål.
 
-3 Den ringe præstation
Karakteren gives for den helt u-acceptable præstation.